środa, 24 maja 2017

Komma Lika – szwedzka gra w równouprawnienie


Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o Komma Lika byłam dość sceptycznie nastawiona do idei tej gry. Przecież to logiczne, że jak jedna osoba gotuje to druga sprząta, pomyślałam. Jednak gdy serfowałam po szwedzkich stronach, natrafiałam na bardzo przychylne opinie. Dlatego stwierdziłam , że warto spróbować Komma Lika na własnej skórze. W końcu Szwedzi to mistrzowie w dziedzinie równouprawnienia, więc nie mogą się mylić. 
Ale zacznijmy od początku.



Autorką gry Komma Lika jest trzydziestoczteroletnia Maria Loohufvud, Szwedka mieszkająca w  Sztokholmie. Maria  prowadzi studio graficzne Pasadena,  w wolnych chwilach gra w grupie rockowej Le Muhr. W 2013 roku Maria stworzyła grę rodzinną Komma Lika, dostępną obecnie w dwóch opcjach: składająca się z 4 zestawów magnesów dla rodzin z dziećmi lub dla bezdzietnych par z 2 zestawów magnesów w różnych kolorach, o różnych kształtach i z różną ilością punktów. Gra polega na tym, aby za każdą czynność wykonaną dla domu przyznawać sobie punkt na planszy, którą jest lodówka, bądź jak w naszym wypadku tablica magnetyczna.  Każdy obowiązek domowy jest inaczej punktowany, zgodnie z rolą jaką odgrywa w gospodarstwie domowym. Punkty zdobywa się za mycie naczyń, odkurzanie, wyniesienie śmieci (najmniej punktowane), podlanie kwiatków itp.  Zdobyty punkt, czyli magnes umieszcza się na planszy, tworząc dowolne figury.
Kto uzbiera najwięcej magnesów wygrywa. Właśnie czy na pewno wygrywa???? Zwycięstwo w tym wypadku oznacza brak równowagi w związku/rodzinie.


To nie jest gra w którą chce się grać ze znajomymi wieczorami. To gra, która sprawdza jak dzielicie się obowiązkami w waszej rodzinie/związku. Może się wydawać, iż punktacja nie jest sprawiedliwa, ale jest ona przyznawana adekwatnie do wysiłku włożonego w daną czynność.  Dzięki tej grze dzieci zaczną doceniać pracę jaką rodzic wykonuje i zaczynają szanować ich czas. Prace domowe są czymś co od zawsze powodowało kłótnie o to kto pozmywa naczynia, wyniesie śmieci,  umyje auto, a w okresie Świąt kto udekoruje mieszkanie. Tym razem, nie będzie to już problemem. Dzięki tej grze podział obowiązków będzie jasny i klarowny. Za każdą wyżej wymienioną czynność domownicy dostaną punkt za jej wykonanie. To ich dwa razy bardziej zmotywuje! 



Co mnie najbardziej zaskoczyło w tej grze? 

  •          Po drugiej rundzie nasza chęć wygranej zamieniła się w dążenie do remisu.
  •          Jak czynności codzienne wykonywane prze kobiety są  uważane za błahe przez facetów, którzy nie przykładają do tych czynności takiej wagi jak kobiety.
  •          Punktacja za dane czynności – pojawiły się nie tylko czynności dnia codziennego, ale również okazjonalne jak np. wyniesienie choinki.

W Komma Lika nie chodzi o wygraną, ale o równość. Gra ma na celu pokazanie, iż wszystko najlepiej jest robić wspólnie, lub dzieląc się obowiązkami po równo. Jeśli jakąś czynność wykonujecie razem, to oboje otrzymujecie punkt. I takie działanie jest najbardziej sprawiedliwe. Szwecja, gdzie w pracy liczy się zespół, a nie jednostka jest dobrym przykładem, iż  takie działanie się sprawdza.  Wyrównanie punktów na planszy, czyli remis, odzwierciedla w życiu codziennym równy podział obowiązków.

Jedynie zastanawia mnie jak ten podział obowiązków wygląda w rodzinach z dziećmi, kiedy gra już się skończy? Czy dzieci przestają wykonywać swoje obowiązki, „bo już nie ma punktów to nie muszę się starać” ? Dajcie znać jak ktoś z Was grał :) Według mnie jest to duże wyzwanie dla rodziców: jak zachęcić dzieci, aby dalej wykonywały swoje obowiązki.

Jeśli chodzi o nas to wydaje mi się, że przed grą i po jej zakończeniu dzielimy się tak samo obowiązkami. Mieliśmy jasny podział obowiązków oraz jeśli czas nam na to pozwalał robimy coś wspólnie np. mycie samochodu czy jego odkurzanie. Gra jednak uzmysłowiła nam, iż robiąc coś wspólnie oszczędzamy sporo czasu, a także świetnie się przy tym bawimy. Polecamy spróbować !



50 komentarzy:

  1. Ciekawe, nie słyszałam o tej grze. Plansze trochę mnie zmyliły;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najciekawsze, że planszą tutaj jest lodówka ;)

      Usuń
  2. Nigdy o tej grze nie slyszalam , a wydaje mi sie bardzo ciekawa :D

    OdpowiedzUsuń
  3. My graliśmy intensywnie w zeszłym roku! http://szwecjoblog.blogspot.com/2016/10/komma-lika-gra-w-rownouprawnienie.html I mieliśmy wrażenie, że w naszym domu zrobiła dużo zamieszania :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe... Z chęcią wypróbuję! Bardzo fajnie się zapowiada!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/

      Usuń
  5. Ooo bardzo interesująca gra, myślę że u niektórych rodzin w domu wywołałaby prawidzwą rewolucję.Ciekawe jakby to u nas wyglądało, mój mąż robi wszystko to co ja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klaudia spróbuj, bo naprawde wynik nas zaskoczył :)

      Usuń
  6. Szwedzkie zasady i tolerancja zjawisk nie do zaakceptowania jest mi szczególnie teraz dalece odległa. Ale sama gra ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o tej grze, ale jakoś nie dziwi mnie, że autorka jest Szewdką ;).
    Bardziej wygląda mi to na taki experyment społeczny w skali mikro- kazde domostwo ma okazję się przekonać jak to u nich wygląda z tymi obowiązkami. Bardzo ciekawe, ale nie na wieczór z przyjaciółmi jak sama zauważyłaś ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mądra gra, warto by wypróbować ją w domu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/

      Usuń
  9. Brzmi dobrze, szkoda, że ciągle są potrzebne takie gry by mieć równouprawnienie w domu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha dokładnie ! :) ale idziemy ku lepszemu :)

      Usuń
  10. Ooooo nie słyszałem o tym, dlatego tym bardziej się przyjrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Przyznam szczerze, że jestem zaintrygowana! Gdzie ją można dostać? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edyta, gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/

      Usuń
  12. Bardzo fajny pomysł ☺ faktycznie może to być motywujące do sprawiedliwego dzielenia się obowiązkami ☺

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajny pomysł :) Fajnie zobrazuje jak naprawdę wygląda podział obowiązków w domu i nawet pomoże zweryfikować nasze wyobrażenia z rzeczywistością :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Generalnie nie narzekam na podział obowiązków, dziecko mam jeszcze za małe, ale czuję się zaintrygowana i chyba kupię ją rodzicom

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Szwecji zrobiła furorę właśnie wsród pokolenia 50+ :) Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/ Pozdarwiam :)

      Usuń
  15. Gra wydaje się naprawdę interesująco i zarazem może okazać się dużym wyzwaniem. Nie spotkałam się z nią jeszcze, a jesteśmy fanami planszówek. Zaczynam poszukiwania, gdzie mogę ją kupić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Planszą w tym wypadku jest lodówka ;) Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/

      Usuń
  16. Nie wiedziałam o tej grze, a z ciekawości wyprobuje...��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ;) Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/

      Usuń
  17. Świetna gra! Cieszę się, ze do Ciebie trafiłam :) zainspirowalas mnie ! Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie wiedziałam że taka gra istnieje. Bardzo chętnie zagram w nią z mężem! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam :) Dajcie znac jak Wam poszlo :) Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/

      Usuń
  19. Genialny pomysł! Nigdy nie słyszałam o tej grze, ale bardzo mnie zainteresowała. Świetna sprawa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie ze Cie zainspirowalam :D Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/ Dajcie znac kto u Was "wygral" :)

      Usuń
  20. Muszę. Po prostu muszę mieć tę grę! :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam! Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/ Daj znac kto u Was "wygral" :)

      Usuń
  21. Wydaje sie bardzo fajne. Ciekawe czy jest jakas polska wersja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest polska edycja - wlasnie w nia gralam :) Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/

      Usuń
  22. Super gra. Musze jej poszukać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gra dostepna jest tutaj na stronie ;) http://www.kommalika.pl/
      :)

      Usuń
  23. Rewelacja, ta gra to naprawdę świetna psychologiczna przygoda.

    OdpowiedzUsuń
  24. Już wiem co dorzucę do prezentu dla moich znajomych, którzy już niedługo biorą ślub.;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetny pomysł chętnie spróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Strasznie mnie zaciekawiła ta gra, chyba jestem gotowa zamówić. Ciekawe kto by u mnie wygrał :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie słyszałam o tej grze wcześniej, a przyznam, że z miłą chęcią zachęciłabym rodzinę do niej. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  28. Pracuję z parami, koniecznie muszę ją wykorzystać. Z tego co opisujesz ma bardzo wiele aspektów, które pokazują jaka jest sytuacja w rodzinie.

    OdpowiedzUsuń
  29. Nigdy nie słyszałam wcześniej o tej grze, ale brzmi ciekawie :) Chętnie bym zagrała :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Świetna gra! Nie słyszałam o niej wcześniej. Przy okazji poddałaś mi fajny pomysł na prezent :)

    OdpowiedzUsuń